Samen met andere iconische attracties zoals vooral het kasteel van Doornroosje, de Star Wars Hyperspace Mountain, is ook de Big Thunder Mountain één van de meest bekende eyecatchers van Disneyland Parijs®. Zodra je Frontierland binnen stapt zie je op de achtergrond direct de berg op het eiland, waar de achtbaan “Big Thunder Mountain” overheen- én doorheen raast. Wat maar weinig mensen weten, is dat er een heel verhaal schuil gaat achter deze achtbaan en dat de rondrazende locomotieven en treinen vervloekt zijn. Durf jij, nadat je dit verhaal gehoord hebt, nog in te stappen?
De geschiedenis van Big Thunder Mountain
Zoals vele Disneyland-attracties is ook de Big Thunder Mountain een achtbaan die in verschillende Disney parken terugkomt. De eerste werd geopend in 1979 in het oorspronkelijke Disneyland park in de Verenigde Staten. Daarna volgden Magic Kingdom in Florida in 1980, Tokyo Disneyland in 1987 en uiteindelijk in 1992 Disneyland Parijs. Twee zaken maken de achtbaan in Disneyland Parijs echter uniek: Allereerst is het de enige Big Thunder Mountain die op een eiland gesitueerd is. Het idee hierachter is dat het themagebied, Frontierland, volledig om de attractie heen gebouwd werd. Daarnaast is het de enige Big Thunder Mountain die vanaf de opening al in het park staat. In alle andere gevallen bestond het park al en werd de attractie pas later bijgebouwd.
Het verhaal van Big Thunder Mountain: hou je vast
Maar weinig mensen weten wat precies het verhaal is achter de Big Thunder Mountain en dat het onlosmakelijk met het spookhuis Phantom Manor verbonden is. Om onduidelijke redenen wordt dit verhaal ook niet actief verteld door Disneyland. Wij gaan het je echter wél vertellen, waarna waarschijnlijk een aantal puzzelstukjes voor je in elkaar zullen vallen!
Het verhaal begint bij een andere attractie, namelijk Phantom Manor. Hier woonde Henry Ravenswood, geboren in 1795. Deze man werd steenrijk van de mijnindustrie in het stadje Big Thunder Mesa. Van alle rijkdom die hij vergaard had door het gevonden goud in dit gebied, bouwde hij een Victoriaans landhuis tegenover Big Thunder Mountain. Daar ging hij samen met zijn vrouw Martha en dochter Melanie wonen.
Een plaatselijke indianenstam waarschuwde Henry voor de “Dondervogel”, een indianengod die zich diep in Big Thunder Mountain bevond en die door met zijn vleugels te slaan voor donder en bliksem en zelfs aardbevingen kan zorgen. Henry geloofde dat niet en liet zijn mijnwerkers steeds dieper in de berg naar meer goud zoeken.
De mijnwerkers bereiken uiteindelijk de Dondervogel, waarna de berg en het stadje tegelijkertijd door een aardbeving, donder en bliksem geraakt wordt. Deze ramp kostte het leven van Henry Ravenswood en zijn vrouw. Alleen zijn dochter en haar verloofde, een treinmachinist, overleefden de ramp.
Het spook Phantom neemt bezit van het Victoriaanse landhuis, waar Melanie op het punt stond te trouwen met haar verloofde. Haar verloofde wordt door Phantom in de val gelokt en overleeft dat niet. Melanie wachtte vergeefs tot haar verloofde terugkwam en besloot haar bruidsjurk nooit meer uit te trekken. Niemand weet of Melanie nog leeft, maar dat er donkere krachten bezit van het huis hebben genomen is duidelijk. Het is in de loop der jaren veranderd van een schitterend Victoriaans landhuis in een eng spookhuis dat we nu kennen als Phantom Manor. Nog altijd is het gejammer van Melanie er te horen. En aan het eind van de rit door het spookhuis, reis je door de verlaten mijnstad Thunder Mesa.
Ook de verlaten berg wordt door geen weldenkend mens nog betreden. Het verhaal gaat dat er locomotieven rondrijden, zonder machinist erin. Ze zijn op hol geslagen en razen rond de berg. Jij kunt instappen, als je durft, en een ritje in de vervloekte Big Thunder Mountain maken.
Wat mag je verwachten van Big Thunder Mountain
Nu je weet wat het verhaal is achter de Big Thunder Mountain achtbaan zul je de attractie wellicht met een andere blik beleven. Bij een station stap je in de trein, die er oud en versleten uit ziet (met opzet natuurlijk). Als je dacht dat je een rustig ritje ging maken, zit je mis. Vrijwel direct duikt de trein een tunnel in die je naar de berg brengt. Na een scherpe bocht begin je aan de klim naar boven. Tijdens de klim heb je niet alleen een waanzinnig uitzicht, maar zal je zelfs stalagmieten zien en vleermuizen horen vliegen boven je. Vervolgens ga je hard naar beneden, door een grot heen en – soms – lijk je een andere trein nét te missen, afhankelijk van de vertrekmomenten van de verschillende treinen. Met verschillende bochten, klimmen en vallen gaat de trein steeds harder. Onderweg zie je een geit die aan een shirt op een waslijn kauwt, ezels, een watertoren en diverse waterelementen. Bij de laatste klim ontploft er dynamiet in de tunnel. Je hoort een explosie en de trein rijdt door een rookwolk. Na nog door een groep vleermuizen heen gereden te zijn komt de trein terug bij het station.
Tips voor Big Thunder Mountain
Dit is hoe je nog meer uit jouw rit in Big Thunder Mountain kan halen:
- Tip 1 – Gebruik de Single Riders rij: Ook Big Thunder Mountain heeft sinds een aantal jaar een Single Riders ingang. Hier hoef je flink minder lang in de rij te staan. Nadeel is natuurlijk wel dat je niet naast elkaar kan zitten.
- Tip 2 – Gebruik Premier Access: De rijen voor Big Thunder Mountain kunnen flink oplopen. En aangezien je deze achtbaan echt niet wilt missen, kan je overwegen om de rij te skippen met Premier Access. Hiermee kan je op een vastgesteld tijdstip vrijwel direct de achtbaan in, tegen betaling. In de app van Disneyland Parijs kan je dit boeken.
- Tip 3 – Ga helemaal aan het begin – óf helemaal aan het eind van de dag deze achtbaan Heb je recht op Extra Magic Time? Dan kan dit weleens het moment zijn om snel de achtbaan in te gaan. Big Thunder Mountain is namelijk al open tijdens deze extra openingstijd voor hotelgasten. Lukt dit niet? Ga dan in ieder geval voor 10.00 de attractie in, of wacht tot vlak voor sluitingstijd. In de zomervakantie bijvoorbeeld, als het park om 23.00 sluit, kan de wachttijd vlak voor 23.00 soms maar 5 of 10 minuten bedragen. Tussen 10.00 en 22.00 is de wachtrij eigenlijk doorlopend heel lang.